יום רביעי, 6 באוקטובר 2010

האם אנו משתמשים רק בחלק קטן מהמח שלנו? / בלדד השוחי


לפי השמועה, אנו משתמשים באחוזים בודדים מהמוח שלנו. בלדד השוחי מפעיל אחוזים בודדים מהמוח שלו כדי להצהיר: מדובר בשטות גמורה

 
 
בלדד היקר
דבר ראשון אני אוהב את המדור שלך תמיד אני מיסתפק בו ואתה עונה בעניין לשאלות ככה שזה מוצא חן בעיני העיניין הזה
ועכשיו דיי להיתחנף ונעבור לשאלה
אני רוצה לדעת למה המוח האנושי מנוצל רק 3-5 אחוזים ואיך אפשר אם בכלל לפתח את שאר החלקים הרדומים אני יודע למשל שדולפינים יש שימוש של 100 אחוז במוחם וכשהם ישנים הם מישתמשים ב 50 אחוז.. מה זה אומר? שהם יותר אינטיליגנטיים מאיתנו? ואם זה ככה.. אז בשבילם אנחנו בעצם חסרי הכרה לא? כי שימוש של 5 אחוז מתוך מאה.. זה קצת מידי.. ואלו יכולות היו לנו אם היינו מנצלים יותר מ5 אחוז.. מקווה שיהיה לך זמן וסבלנות לענות על שאלתי..
בתודה רבה שי המסוקרן
 
שי היקר,

שלושה עד חמישה אחוזים? מקריאה זריזה של התגובות למדור שלי הייתי אומר שאתה קצת אופטימי. אבל די להתחנף, כמו שאתה אומר. אעבור לתשובה.
 

עורבא פרח

מאיפה אתה "יודע" שדולפינים מנצלים חמישים אחוזים ממוחותיהם בעת שהם ישנים? ספרת בעצמך? ואיך בכלל סופרים כזה דבר? איך אנחנו יכולים לקבוע איזה אחוז מהמוח מנוצל, כשאנחנו עדיין לא יודעים בדיוק איך הוא פועל?
 
 
האמת היא שאף-אחד לא בדק את ביליוני הנוירונים במוח האנושי, ואף-אחד לא הצליח להראות באיזה אחוז אנו משתמשים ובאיזה אחוז אנחנו לא. אבל קח בחשבון את העובדות הבאות:

1) המיפוי של המח האנושי עדיין לא הסתיים, אבל אף-אחד לא שם-לב לשטחים נרחבים חסרי תועלת. אם יש לנו עוד 95% של מוח, הם הצליחו להתחבא טוב טוב מאחורי חמשת האחוזים בהם אנו משתמשים.

2) המוח האנושי עושה המון דברים. אם תשעים-וחמישה אחוזים ממנו רדומים תמידית, זה אומר שכל פעולות המחשבה שלך מסתכמות בפחות משמונים מיליליטר של מוח, ושאתה מסתובב עם איזה קילו או קילו-וחצי מיותר שם בגולגולת. קצת קשה לאמין.
 
 
3) במצבו הנוכחי, המוח שלך צורך כעשרים אחוזים מהאנרגיה שהגוף שלך מייצר (הרבה יותר מזה אצל תינוקות). אם זו תצרוכת האנרגיה של חמישה אחוזים בלבד, איך אנחנו אמורים לתדלק את השאר?
 

מקור השמועה

 
גם אני שמעתי שאנחנו משתמשים רק בחלק קטן של המוח שלנו. אמנם בגירסה שהגיעה אלי נאמר שאנו משתמשים בעשרה אחוזים מהמוח שלנו, ובמקום דולפינים אני שמעתי על איינשטיין, שהשתמש בחלק גדול יותר, אבל אני חושב שכמעט לכל-אחד יצא לשמוע איזו גירסה של השטות הזו. זו שמועה שמסתובבת הרבה.

יש מי שמייחס את מקורה למדען זה או אחר, או לפירוש מוטעה של תוצאות ניסוי עלום, אבל המקור האמיתי של השמועה הוא כנראה שאיפתו הטבעית של האדם לגלות שהוא בעצם הרבה יותר מוצלח ממה שנדמה לו. מי מאיתנו לא חלם לגלות שניתנו לו כוחות-על טמירים, ושבעצם - אם רק נרצה - נוכל לעשות הרבה יותר?
 
יש מי שלוקח את השאיפה הזו, ומשתמש בה ככוח מניע, כאמצעי לגילוי ופיתוח עצמי, ויש מי שלוקח אותה וטווה סביבה שמועות מופרכות. לאיזה סוג אתה שייך? לאיזה סוג אתה רוצה להשתייך?


שבוע טוב,
בלדד השוחי