במטסי ראווה אנו רואים בעיקר פיח ועשן, אבל הפסים הלבנים שאנו רואים בשמיים - עשויים מחומר אחר. כיצד הם נוצרים? השוחי חובש את כובע הפיסיקאי
בלדד היקר שלום. אני קורא את כתבותיך והרחבת את אופקי בצורה משמעותית.
אני ממש נהנה לקרוא את סגנון כתיבתך.
הפעם גם לי יש שאלה אליך.
יצאתי לי החוצה וראיתי לי מטוס בשמיים. לא היה אף ענן בשמיים שיסתיר אותו.
ושמתי לב שמאחורי המטוס נשאר שובל של עשן שנראה לבן כמו ענן ולא כמו הפיח שיוצא ממכוניות.
השובל לא התפזר במשך כחצי שעה לפחות. אני מציין שזהו ללא ספק מטוס נוסעים ולא מטוס קרב. לא יודע אם זה משנה אבל מי יודע (חוץ ממך כמובן).
בכל מקרה תהיתי למה לפעמים מטוסים משאירים אחריהם פס עשן ארוך שמגיע עד קצה האופק ולוקח לו דקות ארוכות להתפזר ולמה לפעמים לא נשאר מאחורי מסלול הטיסה שלהם שום זכר לעשן כזה? הרי אנחנו לא רואים פסים ארוכים של עשן שמתחילים במסלול ההמראה וממשיכים אל השמיים.
סקרנותי תוהה אם תוכל למצוא פתרון לבעיה גורלית זו שעתיד העולם תלוי בה.
בכבוד והערכה. אייל.
הפעם גם לי יש שאלה אליך.
יצאתי לי החוצה וראיתי לי מטוס בשמיים. לא היה אף ענן בשמיים שיסתיר אותו.
ושמתי לב שמאחורי המטוס נשאר שובל של עשן שנראה לבן כמו ענן ולא כמו הפיח שיוצא ממכוניות.
השובל לא התפזר במשך כחצי שעה לפחות. אני מציין שזהו ללא ספק מטוס נוסעים ולא מטוס קרב. לא יודע אם זה משנה אבל מי יודע (חוץ ממך כמובן).
בכל מקרה תהיתי למה לפעמים מטוסים משאירים אחריהם פס עשן ארוך שמגיע עד קצה האופק ולוקח לו דקות ארוכות להתפזר ולמה לפעמים לא נשאר מאחורי מסלול הטיסה שלהם שום זכר לעשן כזה? הרי אנחנו לא רואים פסים ארוכים של עשן שמתחילים במסלול ההמראה וממשיכים אל השמיים.
סקרנותי תוהה אם תוכל למצוא פתרון לבעיה גורלית זו שעתיד העולם תלוי בה.
בכבוד והערכה. אייל.
אייל היקר,
אכן, לפעמים מטוסים (בעיקר מטוסי-קרב במופעי ראווה) מפזרים מאחוריהם שובלי עשן ממיכלים מיוחדים, אבל הרושם הראשוני שלך היה נכון. השובל שאתה ראית אינו עשן ואינו פיח. השם הרשמי של הפסים הללו הואשובלי-התעבות, אבל בינינו, זה פשוט ענן.
אכן, לפעמים מטוסים (בעיקר מטוסי-קרב במופעי ראווה) מפזרים מאחוריהם שובלי עשן ממיכלים מיוחדים, אבל הרושם הראשוני שלך היה נכון. השובל שאתה ראית אינו עשן ואינו פיח. השם הרשמי של הפסים הללו הואשובלי-התעבות, אבל בינינו, זה פשוט ענן.
איך מטוס יוצר ענן

מקבץ המכונה ענן (רויטרס)

לחות שעוברת את הגבול. שובל התעבות (רויטרס)
הדרך הראשונה היא העלאת כמות אדי המים באוויר. תהליך שריפת הדלק יוצר כמות בלתי-מבוטלת של אדי מים, והאדים הללו נפלטים מצינור הפליטה. אם האוויר גם ככה מכיל די הרבה לחות ביחס למה שהוא מסוגל להכיל, הלחות שמתווספת מצינור הפליטה יכולה לעבור את הגבול ולגרום לשובל-התעבות נאה שמופיע קצת מאחורי התחת של המטוס.

שובלי התעבות מהכנפיים (סוכנות החלל האמריקנית)
השפעה על מזג-האוויר
שובלי-ההתעבות אינם שונים מעננים רגילים, והכמות הגדולה של כלי-טיס שמשייטים מעלינו מגבירה את העננות. אמנם בדרך-כלל מדובר בפס זעיר, אבל פס ועוד פס ועוד פס יכולים בסופו-של-דבר ליצור עננים שמכסים שטחים נרחבים. העננים הללו מחזירים קרינת חום אל כדור-הארץ ותורמים לאפקט החממה.
בשלושת הימים ללא טיסה שהוכרזו ארצות הברית בעקבות ארועי ה-11 בספטמבר, ירדה כמות שובלי-ההתעבות מעל ארצות הברית, פחות עננים כלאו את חומו של כדור-הארץ, ומיד נמדדו לילות קרים יותר.
אולי הגיע הזמן להמציא פטנט טוב יותר ממטוסים, אייל. יש לך איזה רעיון?
שבוע טוב,
בלדד השוחי
בשלושת הימים ללא טיסה שהוכרזו ארצות הברית בעקבות ארועי ה-11 בספטמבר, ירדה כמות שובלי-ההתעבות מעל ארצות הברית, פחות עננים כלאו את חומו של כדור-הארץ, ומיד נמדדו לילות קרים יותר.
אולי הגיע הזמן להמציא פטנט טוב יותר ממטוסים, אייל. יש לך איזה רעיון?
שבוע טוב,
בלדד השוחי