יום רביעי, 6 באוקטובר 2010

למה ג'וקים מתים על הגב? / בלדד השוחי


האיש שיודע הכל משיב אחת ולתמיד על התעלומה הדוחה, ומסביר למה תרסיס K500 כן יהפוך את הג'וק, וחבטת נעל רגילה לא

 
 
 
שלום לך בלדר השוחי. יש לי שאלה אליך. למה ג'וקים מתים על הגב? האם הם תמיד מתים ככה (גם באופן טיבעי) או רק אחרי שמרססים אותם?

תודה,
אלמונית
 
 פרסום 
אח, התיקן.

איזו חיה משובבת. גם בחייו הוא מציג על-פי-רוב חזות מעוררת חלחלה, עם גב חום ומעוגל ו"אנטנות" מאיימות שלא חדלות לנוע. אך במותו הוא נוטה להתהפך על הגב ולחשוף את הצד האפילו פחות נעים באישויותו. המון רגליים קטנות (שש זה המון!) ושעירות שמתחברות מתחת למעטה הכנפיים הקשיח אל הג'וק המפרכס עצמו. ברררר...

רק שיהיה ברור, אני באופן אישי זכיתי לראות תיקנים מתים לרוב, וחלקם בפירוש מתו על גחונם, אז לא - הם לא "תמיד מתים ככה", אבל מבחינה סטטיסטית באמת המון מהם מתים על הגב - תנוחה מאד לא טבעית לתיקן חי ובועט. למה? האם הם עושים את זה בכוונה כדי להגעיל אותנו?

כנראה שלא.
 

למה על הגב?

תיקן יכול למות בכל תנוחה. אין לו שום אינטרס למות דווקא על הגב, וכנראה שאין לו אפילו ניצוץ של הכרה בתחושת הגועל שהוא משרה על כל-כך הרבה אנשים כשהוא עושה את זה. יתר-על-כן, תיקנים לא מנסים להתהפך על הגב, זה משהו שקורה להם, והם בדרך-כלל לא עושים רושם שהם נהנים מזה.

אם תיקן מת סתם כך, באמצע החיים, כשהוא הולך על הרצפה, הוא נשאר באותו מצב - על הבטן. אבל תיקנים לא חייבים ללכת על הרצפה. לחלקם וודאי יוצא להתפגר כשהם הולכים על קיר, או אפילו בזמן שהם מעופפים. תיקן כזה לא ישאר באותה תנוחה. כח-המשיכה יתבע את שלו וימשוך את התיקן לקרקע.

אודה-לא-אבוש, לא חקרתי מעודי את התכונות האירודינאמיות של גוף התיקן, ואף אין בידי מחקרים מהימנים הנוגעים לדבר, אבל אני מוכן לנחש ניחוש מלומד. להמוני הרגליים שמתחת לגב המעוגל יש התנגדות הרבה יותר גבוהה לאוויר מאשר לגב המעוגל עצמו, והן יגררו (על-ידי האוויר) כלפי מעלה. בקיצור: אני מאמין שתיקן מת, אם תשליך אותו באוויר (או אם הוא סתם נופל מאיזה קיר), יפול בדרך-כלל על גבו.
 

נחש צפע

אבל זה רק חלק מהסיפור. בנוסף לכך, מרבית התיקנים המתים שיוצא לנו לראות, לא מתו מזקנה, ואפילו לא מדריכה. רובם מתו מהרעלה. בני-האדם מפזרים מבלי משים כמויות עצומות של אוכל לג'וקים בכל מקום (זה לא כל-כך קשה, ג'וקים אוכלים כמעט הכל), אבל כשהג'וקים הרעבים מגיעים, אנשים נורא נבהלים, ומרוב בהלה הם מפזרים כמויות עצומות של רעלי-עצבים סביבם.

כשתיקן חוטף מנה הגונה של רעל-עצבים כזה, תוקפות אותו עוויתות משונות. רוב העוויתות הללו מתמקדות ברגליים שלו, וככל שהוא בועט ובועט ובועט, הסיכוי שלו הולך ומתגבר להרביץ זינוק שיהפוך אותו על הגב. ברגע שהוא על הגב הסיפור משתנה. הוא ממשיך לבעוט, אבל בלי יכולת לשלוט על הגוף שלו כמעט ואין לו סיכוי להתהפך בחזרה על הבטן - תעלול מורכב וקשה יותר מהיפוך על הגב.

אני חושב שהתוצאה מוכרת לכולנו: תיקן שוכב על הגב, מפרפר בחוסר אונים, מציג לעולם את הבטן הרכה שלו... לאט לאט פרפוריו מאטים, הופכים לנדירים יותר, ובסוף גם הוא - אפילו שתמיד סיפרו לנו שהוא יכול לשרוד פצצת אטום - מת.

שתהיה לך שבת שלום,
בלדד השוחי


נ.ב. בלדד, אלמונית יקרה. קוראים לי בלדד, עם דל"ת בסוף.