יום רביעי, 6 באוקטובר 2010

מה יקרה לאסטרונאוט נטול חליפת חלל? / בלדד השוחי


והאם נחיתה על המאדים תחייב שימוש בחליפת מגן? בלדד מסביר ומפרט

 
 
שלום רב לך!
יש לי שתי שאלות בקשר לחליפת חלל ואשמח אם תשיב עליהן:
1. ידוע שאם אסטרונאוט בחלל לא ילבש חליפת חלל,דמו ירתח. האם תוכל להסביר מדוע?
2. אדם שינחת על המאדים יהיה חייב ללבוש חליפת חלל?
בתודה מראש,
עופר
 
 
שלום לך עופר,
ברשותך אתחיל מהשאלה השניה שלך.
 
הטמפרטורה על-פני המאדים יורדת עד לכמינוס מאה-וארבעים מעלות צלזיוס. האטמוספירה שלו מכילה למעלה מתשעים-וחמשה אחוזי פחמן דו-חמצני, ורק כשלוש-עשרה מאיות האחוז חמצן. אז אני חושב שנאלץ להשתמש בחליפות-חלל גם שם. למעשה, יש כבר מי שעובד על תכנון חליפות כאלו.
 

מוות בחלל החיצון

בלון. זה לא מה שיקרה.
 בלון. זה לא מה שיקרה.   
כשאין לחץ, לפרודות (מולקולות) של נוזל קל יותר "לברוח" ולהפוך לגאז, ולכן טמפרטורת הרתיחה יורדת יחד עם הלחץ. אז אם תניח כוס מים בריק (ואקום) היא אכן תרתח. אבל בן-אדם אינו כוס מים. הדם שלנו סגור בתוך מערכת-הדם, אז גם אם בסופו-של-דבר דברים נוטים להתייבש בחלל, זה לא מה שיהרוג את האסטרונאוט שלנו.

הרבה אנשים חושבים שבחלל-החיצון, ללא לחץ מן החוץ שיאזן את העניינים, הלחץ הפנימי ינפח את הגוף עד שהוא יתפוצץ. זו טעות. רקמות רכות בגוף יתנפחו, כמה נימים יתפוצצו, וזה בטח לא יהיה נעים; אבל הלחץ הפנימי בגוף-האדם אינו מספיק כדי לגרום נזק משמעותי יותר.
 
 
אחרים מניחים שהאסטרונאוט יקפא למוות. שוב טעות. אמנם אין חום בריק, אבל גם אין שום-דבר קר שנוגע בגוף ו"גונב" ממנו את החום. הגוף עדיין יאבד חום שהוא יקרין אל החלל, אבל באותה מידה הוא יכול לספוג חום שיוקרן אליו (מהשמש, לדוגמא). באופן-כללי, אם אתה פונה אל השמש יהיה לך חם מאד בלי חליפה, ואם לא, יהיה לך קר, אבל הטמפרטורה היא לא מה שיהרוג אותך.

אדם שמוצא את עצמו בריק, בין אם זה בחלל-החיצון או על כדור-הארץ, ימות מחנק. הריאות שלנו לא יודעות להחזיק אוויר בלחץ-גבוה, והוא יברח החוצה כמעט מיד. אפילו אם תנסה למנוע את הבריחה הזו על-ידי אטימה של קנה-הנשימה סביר להניח שהריאות שלך יתפוצצו. גם אם תיקח נשימה עמוקה זה לא ממש יעזור לך.

הריאות שלך אינן אטומות. חמצן יכול לעבור דרכן. כך אתה נושם. אבל ברגע שהריאות שלך לא יכילו לחץ, הן יתחילו לאבד בזריזות חמצן לסביבה. שוב, לא יהיה לחץ שימנע מהפרודות "לברוח", כמו בכוס מים. ההשערה שלי היא שאם תצליח לסגור טוב טוב את האף והפה (אחרי שהאוויר יצא, אתה לא רוצה לפוצץ ריאה) תוכל להישאר בהכרה עוד כעשר שניות - תלוי בריכוז החמצן בדם שלך.
 
המוות יגיע רק כעבור דקה או שתיים, אבל הוא יהיה מוות מחנק. ובכל הזמן הזה, ועוד לא מעט זמן לאחר-מכן, הנוזלים בגוף יהפכו לאיטם לגאז שיחמוק אל החלל - ובהחלט ניתן לתאר את התהליך הזה כרתיחה. גם של הדם.

בלדד חושב שכבר עדיף להישאר בבית.


שבוע טוב,
בלדד השוחי