יום רביעי, 6 באוקטובר 2010

בלדד מספר על זבובים ונמלים / בלדד השוחי


 האם נמלה יכולה להגר לקן חדש? (מתוך הסרט עבודת נמלים)   
בלדד השוחי

לא רק אנחנו אפסיים אל מול הבורא. השוחי שיודע הכל מספר מה מפחיד זבובים, האם נמלים הולכות לטייל, ועוד

 
 
 
בלדד,

הינה שאלה רלוונטית לימי הקיץ: איך פועל "הפטנט" העממי של תליית שקיות ניילון מלאות מים על מנת לגרש זבובים?

באופן מפתיע נראה שזה עובד - אבל איך???

בברכה,

עופר
 
 פרסום 
קיץ, מה?

כן, כנראה שלפעמים לוקח לי הרבה זמן לענות על שאלות.

כדי להבין למה הפטנט הזה עובד, עליך לנסות לראות את העולם מנקודת מבטו של זבוב-הבית העצבני.

מטבע ברייתו, זבוב-הבית הוא יצור קטן, רך ושברירי; בדיוק סוג היצור שהיה רוצה שיעזבו אותו בשקט. אך לרוע מזלו של הזבוב, הוא מעצבן נורא. הוא מזמזם ומגרד ומציק, ובכלל לא ברור מה הוא עושה פה. בגלל זה הומצא מחבט הזבובים.
 
הוסף לזה את עובדת היות הזבוב חרק, מה שהופך אותו מוקד משיכה לטורפי-חרקים, ותבין למה הוא כל-כך עצבני, ולמה כשהוא רואה משהו גדול זז הוא מסתלק, חד-וחלק. הוא לא מחכה לראות אם זה ידידותי, הוא לא קורא לחברים שלו לעזרה, הוא פשוט מתחפף.

שקית המים מנצלת את העובדה הזו. נסה אתה להסתובב קצת עם שקית מים מול הפרצוף; מראות מבחוץ משתקפים ומוגדלים בה, וכל הזמן נראה כאילו משהו די גדול (בהשוואה לזבוב) זז שם בפנים.

אתה בן-אדם. כשאתה רואה את הדברים הללו אתה מנסה, ובד"כ גם מצליח להבין מה הם. זבוב-הבית לא עושה חשבונות כאלו. הוא פשוט מסתלק.

פשוט, אבל עובד.
 

איך נמלים מטפסות?

בלדד האהוב,

כמה טוב שחזרת אלינו. השאלה שלי היא: איך נמלים הולכות על התקרה ומבלי ליפול?

אשת העכביש
 
לנמלה יש שני כלי טיפוס נפרדים. הכלי השימושי ביותר הוא הטופרים הקטנים שלה. אני יודע שהתקרה נראית לך די חלקה, אבל מבט מקרוב יגלה שפע של חספוסים שנמלה יכולה להאחז בהם, ולנמלה יש די והותר כח להתהלך כשהיא מחזיקה את עצמה במהופך מהתקרה.

כשנמלה נתקלת במשטחים חלקים אף יותר, כמו חלון זכוכית, הטופרים הופכים חסרי-תועלת. במקרים כאלו היא מצמידה אל המשטח את החלק הרך והחלק שנמצא בתחתית הרגל שלה, ויוצרת ואקום מספיק חזק בשביל להחזיק את גופה הקל.
 

האם נמלים יכולות להסתדר בחדרה?

בלדד הנחמד,

לאחרונה נסעתי לפיקניק בגליל. כשחזרתי גיליתי במכונית מספר נמלים חמודות ושיחררתי אותן לחופשי בשדה קטן ליד הבית שלי בחדרה. מעניין אותי לדעת מה נמלים עושות במקרה כזה, אם הן ינסו לחזור הביתה כמו לאסי, או שהן פשוט יגיעו לקן הנמלים הראשון שהן מוצאות ויחפשו שם עבודה, או שהן יתרגלו לחיות לבדן?

אלמוניה
 
אלמוניה חביבה,

נמלה שהופרדה מהקן שלה לא תתרגל לחיות לבד - נמלים לא יודעות לעשות את זה. אין לה גם שום סיכוי למצוא את דרכה מחדרה לגליל; אפילו מאגרי אנרגיה מספקים להשלמת המסע אין לה.

באשר לקבלת עבודה בקן אחר - נמלים פועלות בעיקר על-סמך חוש הריח. לכל קן יש "תעודת זהות" ריחנית משלו, והנמלים שלך לעולם לא יתקבלו בסבר פנים נאה בקן נמלים זר בחדרה*.

מחובתי הבלתי-נעימה לספר לך שבכך שהרחקת אותן כל-כך מביתן, גזרת על הנמלים הגליליות גזר-דין מוות. סביר שהן ימותו ברעב בנסיון למצוא את המלכה שלהן.
 

כמה רחוק הן רואות?

כמה רחוק יכולה נמלה לראות? האם היא יכלה לראות דברים שנצאים בצד השני של החדר?

ספי
 
עין של נמלה, בדיוק כמו עין של בן-אדם, רואה דברים כשקרני אור פוגעות בה.

נמלה, בדיוק כמו בן-אדם, יכולה לראות את אור השמש ממרחק של כמאה-וחמשים מליון קילומטר. אני בספק אם החדר שלך גדול יותר.

סוף-שבוע נעים, ויום-כיפור מוצלח,

בלדד השוחי

* אצל זנים מסוימים של נמלים קיימות "מושבות-על" המאפשרות הגירה של פועלות בין קנים שכנים משום שהריח המזהה שלהן קרוב מאד. עדיין, מדובר רק על קנים שכנים שקשורים בקשר-דם.