יום רביעי, 6 באוקטובר 2010

למה הכושים שחורים? / בלדד השוחי


האם לאלוהים נגמר הצבע הלבן? האם השמש שרפה אותם? בלדד מסביר, ומספר גם למה הסינים צהובים והגרמנים לבנים

 
 
 
מה מוצא האדם השחור? איך נוצרו בכלל שני גזעים(לבן ושחור)?
ולמה כפות הידיים שלהם לבנות?

בתודה, רב-סמל דארווין
 
מר דארווין היקר,

בתשובה של סוף-השבוע הזכרתי את המיתוס היווני של פאתון, בנו של אל השמש, שלקח את האוטו של אבא שלו לסיבוב, וחרך בטעות את עורם של תושבי אפריקה. זו לא בדיוק תשובה מדעית, אבל נראה שהיא לא כל-כך רחוקה מהמציאות.
 

למה זה טוב?

בחורות משתזפות בים (תצלום: רויטרס)
 בחורות משתזפות בים (תצלום: רויטרס)   
העור שלנו שקוף באופן חלקי, ואור חזק יכול לעבור דרכו. לא מאמין? עצום את עיניך וכוון אותן אל מקור אור חזק. הצבע האדמדם שאתה רואה נגרם על-ידי האור שעובר דרך העפעפיים שלך. אז אור השמש יכול לעבור דרך העור שלך, והשמש - כפי שכל מי שצפה בפרסומות של האגודה למלחמה בסרטן יכול לדקלם מתוך שינה - היא מקור לא-אכזב לקרניים על-סגולות (או "אולטרה-סגולות", בפי העם).

כשהקרניים הללו נכנסות לנו לגוף, הן עוזרות בהפיכת הכולסטרול והארגוסטרול שאנו אוכלים לקולקאלציפרול וארגוקאלציפרול, או בשפה פשוטה - לויטאמין D. ויטאמין D הכרחי לשמירת הסידן הזרחן בגוף, ומחסור בו מוביל לרככת העצמות. אז מזל שהעור שלנו קצת שקוף. לבקנים, אגב, סובלים מחוסר במלאנין, והעור שלהם שקוף במיוחד.

מאידך-גיסא, יותר-מדי קרינה על-סגולה יכולה להזיק לנו. לא רק שהיא מעלה את הסיכון ללקות בסרטן-העור, היא גם עלולה לפרק חומצה-פולית (סוג של ויטמין B), ומחסור בחומצה-פולית הוא צרה צרורה. אז מזל שיש בעור שלנו צבען (פיגמנט) בשם מלאנין שהופך את העור לקצת יותר כהה, וקצת פחות שקוף. הכל ענין של איזון.

וזה מביא אותו לעוד דבר שהקרינה העל-סגולה עושה, היא מפרקת את המלאנין. אבל הגוף שלנו, בתגובה, מייצר מלאנין במשנה מרץ והופך את העור שלנו לכהה ועמיד אף-יותר בפני קרינה. בלשון מדעית התופעה הזו נקראת "שיזוף".
 
אגב, בעור כפות-הידיים והרגליים כמעט ואין מלאנין. והשכבה החיצונית של העור המכסה אותן עבה פי-ארבעים מבמקומות אחרים, ובלאו-הכי הוא כמעט לא נחשף לשמש, אז אפילו לכושים יש כפות-ידיים לבנות. שוני זה הוא גם הסיבה לקמטים המצחיקים שמופיעים בכפות-הידיים והרגליים אחרי אמבטיה ממושכת, וראה תשובה בנושא.
 

היהפוך כושי עורו?

ערבי, כושית, סיני ואינדיאני: מלאנין מגיע בשני גוונים - חום/שחור וצהוב/אדום
 ערבי, כושית, סיני ואינדיאני: מלאנין מגיע בשני גוונים - חום/שחור וצהוב/אדום   
אזהרה: מכאן והלאה הכל השערות - אנו מדברים על דברים שקרו לפני למעלה ממליון שנה - אבל עדיין, אלו ההשערות הכי מבוססות.

אם יצא לך פעם לגלח קוף שימפנזה (תענוג מפוקפק משהו), בטח שמת-לב שמתחת לכל השיער יש לו עור בהיר מאד. אין לו צורך בהרבה מלאנין כי השיער שלו חוסם את רוב קרני השמש; אבל כשאבות-אבותינו החלו לאבד את שיער הגוף הצפוף שלהם, פתאום קרינת השמש הפכה לבעיה. אז לאט לאט, יחד עם איבוד השיער, הוגבר יצור המלאנין והשחים את עורם.
 
 
כל זה קרה באפריקה, באזורים שופעי שמש, וכולם הפכו כהי-עור. אבל כשאנשים החלו לנדוד אל מחוץ לאפריקה, לאזורים בהם אור השמש הוא מצרך נדיר יותר, הם נתקלו בבעיה חדשה. העור הכהה שלהם חסם את הקרינה העל-סגולה כל-כך טוב שהם לא הצליחו לייצר מספיק ויטמין D.

אז לאט לאט החלו הכושים הנודדים הללו להפוך את עורם ולהלבין. העור שלהם חזר להיות שקוף כדי לאפשר לכמה שיותר מאור השמש לחדור פנימה ולייצר ויטמין D, וכך נוצרו שני גזעים, כשכל-אחד מותאם לאזור אחר.

ומה איתך? לאן אתה חושב שאתה מתאים?
 
שבוע טוב,
בלדד השוחי