יום רביעי, 6 באוקטובר 2010

אז למה דווקא יד ימין? / בלדד השוחי


בלדד השוחי ממשיך לחקור את הקשר בין היד החזקה למוח שלנו ולאמא טבע, ולא יפסיק עד שלא תהיה לכם תשובה ביד

 
 
בלדד היקר,

אני קורא את המדור שלך המון ומאוד נהנה ממנו ואני מקווה שאתה תוכל לתת לי תשובה לשאלה שמטרידה אותי נורא. למה רוב האנשים בעולם ימניים? מה אני כזה מיוחד? יכול להיות שהם עושים לי דווקא?

שמאלי גאה
 
שמאלי יקר,

צר-לי לאכזב אותך, אבל לא אוכל לתת לך תשובה פשוטה. וזה לא בגלל שאתה שמאלי. המיסתורין של השליטה הימנית בעולם טרם פוענח; אבל כרגיל, אוכל לתת לך כמה תאוריות מקובלות ולחוות את דעתי עליהן, ואולי, בסוף, אפילו להגיע לתשובה שכמעט מניחה את הדעת.
 

המסתורין

 
התשובה הקודמת שלי מסבירה שאנו זקוקים ליד חזקה משום שכך אנו לומדים מיומנויות חדשות במהירות רבה יותר. עדיין, לפי ההסבר הזה אין מניעה שחצי מהאנשים יהיו ימניים וחצי שמאליים. ובכל-זאת, זה לא המצב.

גם אצל חיות ההעדפה לאחד הצדדים אינה בהכרח שווה: בערך שבעים אחוזים מהכלבים, לדוגמא, ימניים, בעוד חתולים נוטים להיות שמאליים. דווקא אצל החיה הקרובה אלינו ביותר, השימפנזה, אנו מגלים התפלגות של כמעט חמשים-חמשים בין ימניים לשמאליים.
 
אצלנו, לעומת-זאת, יש לימניים רוב של בערך תשעים אחוזים! מאיפה זה מגיע?
 

תאוריות

תאוריה נפוצה אחת מסבירה שיד ימין עדיפה לפעילויות מורכבות כי היא נשלטת על-ידי החצי השמאלי של המח, החצי האחראי בין-השאר לפעילויות מוטוריות מורכבות כמו הדיבור. יש לתאוריה הזו כמה בעיות רציניות.

קודם-כל, היא לא מסבירה למה רוב הכלבים ימניים. בעצם, היא לא מסבירה כלום. היא רק מחליפה שאלה אחת בשאלה אחרת - למה אצל חלק כל-כך גדול מהאוכלוסיה הדיבור נשלט על-ידי צד שמאל של המח? היא אפילו אינה עומדת לגמרי במבחן המציאות: אין התאמה מלאה בין חצי המח השולט על הדיבור לבין היד החזקה - לא בקרב שמאליים, ולא בקרב ימניים.

תאוריה מקובלת אחרת גורסת שלימניים היה סיכוי טוב יותר לשרוד קרבות משום שהם מחזיקים את המגן שלהם ביד שמאל – קרוב יותר ללב. ניתוח של ציורי מערות מראה שלמין האנושי היתה נטיה חזקה ימינה הרבה לפני המצאת המגן, וחוץ-מזה, הלב קרוב מאד לאמצע. זה בהחלט לא הסבר מספק.

יש מי שחושב שמדובר בלחץ סביבתי. אפליה נגד שמאליים היתה נפוצה מאד פעם, ואפילו היום העולם שלנו מסביר פנים יותר לימניים - משום שהם הרוב. התאוריה הזו לא מסבירה איך נוצר לחץ כזה לפני שרוב האנשים היו ימניים. חוץ-מזה, בהתאם לתאוריה הזו היינו מצפים למצוא פה-ושם אוכלוסיות מבודדות בהן יש יותר שמאליים.

עדיין לא נמצאה אוכלוסיה כזו. ההתפלגות בין העדפת ימין לשמאל נשארת אחידה בצורה בלתי-רגילה באוכלוסיות שונות.
 

סחף-גנטי

כשאוכלוסיה קטנה מזדווגת בינה לבין עצמה, תכונות אקראיות נוטות לקבל דומיננטיות. אפילו אם הסיכויים להיוולד ימני היו רק חמשים אחוזים במקור, זה לא אומר שבדיוק חצי מהילדים יוולדו ימניים. יש סטיות טבעיות. אז אם בדור מסוים נולדו רק עשרה ילדים, יכול להיות ששבעה יהיו ימניים ורק שלושה שמאליים. זה אומר שבדור הבא של הילדים, הסיכויים הם שיהיו עוד יותר ימניים, והסיכויים רק ילכו ויגדלו מדור לדור.

יכול מאד להיות שבימיו הראשונים של המין האנושי, כשהיו מעט מאד אנשים, סטיה סטאטיסטית כזו הובילה לרוב מוחץ בקרב הימניים - רוב שמחזיק מעמד עד ימינו.

אבל אז נשאלת שאלה אחרת. למה בכלל יש שמאליים? מה גרם להם לשרוד?

על-זאת, וגם על הקשר בין שמאליים לאוטיזם, לנזק מוחי, לגאוניות, ולתוחלת-חיים קצרה יותר אספר בחלק השני של התשובה, ביום שלישי.


עד אז,
בלדד השוחי