יום רביעי, 6 באוקטובר 2010

מאיפה מגיעה הנזלת? / בלדד השוחי


למה היא לא נגמרת? ולמה היא ירוקה? בלדד השוחי צולל אל תוך מערות האף שלכם, ומזמין אתכם להשתכשך אתו בידע

 
 
שלום.
ברוח הימים האלה, שאלתי היא: מה גורם לגודש באף (נזלת)? ובעיקר, כמה ליטרים נזלת מייצר אדם ממוצע וכיצד ניתן לטפל במפגע מחסל הטישו הזה?

תודה
המצונן.
 
שלוש כפיות ביום זו כבר נזילה רצינית
 שלוש כפיות ביום זו כבר נזילה רצינית    
ליטרים?!

מצונן יקר,

אם אתה מודד את תפוקת אפך בליטרים, אתה כנראה המצונן הפורה ביותר בעולם; אני יודע שזה נראה יותר, אבל המצונן הממוצע מטפטף פחות משלוש כפיות נזלת ביום. באומדן גס: מצונן מקצועי יזדקק ליותר מחדשיים כדי להפיק ליטר בודד של נזלת.
 

מפגע?

החיבור
 החיבור    
באף שלך, כמו בעוד כמה מקומות, יש רקמה רירית. תפקידה של הרקמה הרירית, למרבה ההפתעה, הוא לייצר ריר, ולריר שמיוצר באף אתה קורא נזלת. אני יודע שנזלת יכולה להציק, אבל היא אינה מפגע. למרות המוניטין הגועלי שיצא לה, הנזלת היא יופי של פטנט.

אתה מבין, האוויר שאתה נושם מלא בחלקיקים זרים שיכולים לגרום נזק אם הם יגיעו אל הריאות שלך. אבל כשאתה נושם, רובם נדבקים אל הריר שמצפה את מערות האף במקום להגיע אל הריאות, ואז שערות זעירות דוחפות לאט לאט את הריר אל תוך הלוע (האף והפה מחוברים ביניהם, אם עוד לא שמת-לב).
 
מהלוע, החלקיקים מגיעים במקום לריאות – לקיבה. הקיבה פחות רגישה מהריאות, וגם יותר מוכשרת מהן בטיפול בדברים כאלה. לא בדיוק מעורר תיאבון, אני יודע, אבל ככה הנזלת שומרת עליך מפני זיהומים, אז אין שום סיבה להיות כפוי-טובה.
 

המעין שאינו חרב

כשאתה מצטנן האף שלך הופך לשדה-קרב קטן. פולשים מחוץ, מגנים מפנים, והרבה בלאגן. הקרב הזה מייצר הרבה זבל (בעיקר גופות של חיילים משני המחנות, ושאריות מהתחמושת שלהם), ואתה נמצא במצב רגיש, אז הרקמה הרירית מחליפה מהלך, ומגבירה את קצב ייצור הריר.

הנזלת עצמה שקופה בצבעה. היא מורכבת בעיקר ממים (כתשעים-וחמשה אחוזים), ומתרכובת של חלבונים וסוכרים בשם "רירן" (מוצין) שאחראית למרקם דמוי המקפית. הצבעים העזים שאתה מוצא במטפחת האף הם עדות לפעילותה המועילה של הנזלת. רובם נגרמים על-ידי מצבורי חיידקים (בעיקר הצהוב) ותרכובות חמצניות שהגוף משחרר כדי להלחם בהם (ירוק).

מאגרי הנזלת לא מתרוקנים. כל המרכיבים הדרושים לייצור נזלת מצויים בשפע בדם, משם הם מגיעים אל תאי הגביע שמכסים את הרקמה הרירית באף שלך, ומהם מופרש הריר אל חללי האף. אתה מקנח, והגוף מייצר עוד.

לא רוצה נזלת? אל תהיה חולה. שמור על עצמך טוב, ואולי הגוף לא יאלץ לעשות את זה בשבילך; אבל אם כבר חלית, אין לך מה "לטפל" בנזלת. בסופו-של-דבר, היא זו שמטפלת בך.

לבריאות,
בלדד השוחי